Metaalkleurige, Grijze, Zwarte Classice Luceplan
Luceplan, opgericht in 1978, combineert het idee van drie architecten, Riccardo Sarfatti, Paolo Rizzatto en Sandra Severi, die de ervaring wilden consolideren die was ontwikkeld tijdens hun jarenlange samenwerking met Gino Sarfatti, oprichter van Arteluce.
Hij was een experimentator en geprezen vernieuwer in de sector van verlichtingsarmaturen. Dit zijn de nobele wortels, maar het verhaal dat we willen relateren, volgt niet een chronologische opeenvolging van gebeurtenissen in de groei van het bedrijf, maar eerder de 'hoogtepunten' van de constanten in zijn evolutie. Een geschiedenis die vanaf het begin gekenmerkt wordt door duidelijk gedefinieerde constante factoren - experimenten, onderzoek en kwaliteit, door een filosofie gericht op het creëren van "mooie items voor het grote publiek" en door een houding, een discrete verfijning die nog nooit verloren is gegaan jaar. Dit is het merk dat nog over is op verlichtingsarmaturen die niet zijn ontworpen voor een kort leven beschoren wonder, maar als de natuurlijke uitlaatklep van een continue, voortdurende drive die is gewijd aan de essentie van elk project, een nauwgezette zorg voor detail en gestage verbetering. Het resultaat van dit consistente experiment dat op zijn beurt technisch geschoold onderzoek vereist. Passie voor design en ondernemende moed, is een verplichting van Luceplan, beide met een aanzienlijke investering in productie - het nieuwe handelsmerk Elementi di Luceplan, een lijn van technische, architecturale en contract verlichtingstoepassingen die in 2006 werd opgericht - en in marketing. Het heeft nieuwe internationale vestigingen geopend (Kopenhagen sluit zich aan bij New York, Parijs en Berlijn) en meer winkels met zelf merken (er zijn drie flagship stores in Milaan, New York en Parijs, en ongeveer 2.000 verkooppunten in de wereld). In mei 2010 is Luceplan onderdeel geworden van de Philips Lighting Consumer Luminaires-activiteiten.